نرخ کلیک یا CTR چیست؟

6

نرخ کلیک (CTR) چیست؟

در تبلیغات آنلاین، نرخ کلیک درصد افرادی است که یک صفحه وب را مشاهده می کنند و روی یک تبلیغ خاص که در صفحه ظاهر می شود، کلیک می کنند. این نرخ، معیار میزان موفقیت آمیز بودن تبلیغ در جلب علاقه کاربران است. هرچه این مقدار بالاتر باشد، تبلیغ در ایجاد علاقه موفق تر بوده است. مقدار نرخ بالا می تواند به صاحب وب سایت کمک کند تا با تبلیغات پولی سایت را پشتیبانی کند.

از آنجا که کاربران اینترنت با گذشت زمان نسبت به تبلیغات در صفحات وب بی تفاوت شده اند، یک CTR معمولی کاربر ممکن است تنها در حدود دو کاربر در هر ۱۰۰۰ بازدید (نمایش لینک) یا %۰.۲ باشد.

 

فرمول 

نرخ کلیک = ۱۰۰ * ( تعداد دفعات نمایش تبلیغ / تعداد کل کلیک ها )

 

نحوه محاسبه

برای محاسبه این معیار، تعداد دفعاتی که روی یک تبلیغ کلیک می شود را بر تعداد کل دفعات نمایش تبلیغ تقسیم کنید. سپس آن عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا نرخ کلیک را به دست آورید. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین بعد از ۵۰۰۰ بار نمایش داده شدن ۲۰۰ بار روی آن کلیک شده باشد، با تقسیم ۲۰۰ بر ۵۰۰۰ و ضرب کردن نتیجه در ۱۰۰، نرخ کلیک %۰.۴ می شود.

% ۰.۴ = ۱۰۰ * (۲۰۰/۵۰۰۰)

نرخ کلیک ایمیل نیز  در بازاریابی ایمیلی به همین روش محاسبه می شود اما به جای تبلیغی که نمایش داده شده و تعداد کلیکی که برای یافتن CTR ارائه می شود، این میزان درصد تعداد دفعاتی که دریافت کننده ایمیل بر روی یک یا چند لینکی که به وب سایت فرستنده یا سایر مقاصد منتقل می شود کلیک می کند، می باشد. به بیان ساده تر نرخ کلیک ایمیل تعداد کل کلیک هایی است که یک ایمیل برای فرستنده خود ایجاد می کند.

نرخ کلیک چیست
نرخ کلیک درصد افرادی است که یک صفحه وب را مشاهده و روی یک تبلیغ خاص که در صفحه ظاهر می شود، کلیک می کنند

CTR چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟ 

این نرخ می تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا میزان کارایی انواع کمپین های بازاریابی آنلاین را اندازه گیری و ارزیابی کنند. همچنین می توان از آن برای سنجش اثربخشی نسخه تبلیغاتی، عناوین و توضیحاتی که فراداده محتوای آنلاین را تشکیل می دهند، استفاده کرد. از آنجا که اکثر وب سایت ها برای ترغیب کاربران برای اقدام کردن ساخته شده اند، این معیار می تواند به بازاریاب های دیجیتال کمک کند یاد بگیرند چه عواملی مؤثر هستند و کدامیک تأثیرگذار نیستند. چنین نظارتی به تبلیغ کنندگان هیچ بینشی درمورد قصد و استدلال فردی که روی یک تبلیغ آنلاین یا بخشی از محتوا کلیک کرده است، نمی دهد اما به دلیل راحتی و آسان بودن آن یک استاندارد باقی مانده است.

 

تفاوت بین نرخ کلیک و نرخ تبدیل

مقدار بالا در CTR به این معنی است که تعداد زیادی از کاربران روی یک تبلیغ کلیک می کنند، اما از تعداد فروشی که تبلیغ در نهایت ایجاد می کند، به کاربر اطلاعی نمی دهد. به همین دلیل، ممکن است نرخ تبدیل – درصد کلیک هایی که منجر به فروش واقعی می شوند – معیارهای مفیدتری برای موفقیت یک کمپین تبلیغاتی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.