نحوه ی ایجاد و بهبود روابط مشتری از طریق رسانه های اجتماعی

34

در این پست از وبلاگ دیجینگ به ذکر نکاتی در مورد استفاده از رسانه ­های اجتماعی برای هدایت مشتریان در قیف بازاریابی می پردازیم.

مراحل مختلف قیف بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است، اما همه ­ی آنها اهداف یکسانی را دنبال می ­کنند: جلب توجه مشتریان بالقوه، اطلاع رسانی به آنها درباره ­ی کسب و کار، تبدیل مشتری به خریدار، و ایجاد شرایطی برای بازگشت آنان.

رسانه­ های اجتماعی با بیش از ۳.۴ میلیارد کاربر در سراسر جهان، شیوه­ ای قدرتمند برای دستیابی به مشتریان بالقوه جدید و حرکت رو به جلوی آن ها در قیف بازاریابی محسوب می ­شوند. استفاده از این توانایی در کنار تلاش­ های بازاریابی دیجیتال شما می ­تواند آن را به مؤلفه ­ای ارزشمند در استراتژی بازاریابی دیجیتال یکپارچه ­مبدل کند.

در ادامه چند روش که رسانه­ های اجتماعی از طریق آن به شما در ایجاد ارتباط با مخاطب طی سفر مشتری کمک می­­ کنند ارائه می ­شود.

قیف بازاریابی

افزایش آگاهی

مرحله ­ی اول در قیف بازاریابی، ایجاد آگاهی در بین افراد است. از این طریق مشتریان بالقوه با مشاغل شما آشنا شده، و شانس بیشتری وجود دارد که در صورت نیاز، به محصولات یا خدماتی که ارائه می ­دهید فکر کنند.

  • با به اشتراک گذاشتن لینک­ هایی به وبسایت یا فروشگاه تجارت الکترونیک شما در توییتر، فیس­بوک، اینستاگرام و یا هرجای دیگر، در مورد کسب و کارتان صحبت کنند – و همینطور دیگر فالوورهای شما را نیز به انجام این کار تشویق کنند. (راهنمایی: شما می ­توانید از طریق بازاریابی ایمیلی بصورت مستقیم پست­های فیسبوک و اینستاگرام را ایجاد، ارسال و زمان­بندی کنید.)
  • ایجاد آگهی­ های تبلیغاتی سفارشی و با هدف قرار دادن مخاطبان خاص – مثلاً افرادی که در محدوده­ ی سنی خاصی قرار داشته یا در یک مکان خاص زندگی می­ کنند. این تبلیغات به شما امکان می ­دهد داستان برند خود را به به کمک مخاطبان خود بصورت گسترده منعکس کنید. بدین ترتیب دیگران با برند شما آشنا شده و ترافیک بیشتری به پروفایل رسانه ­ی اجتماعی و وب سایت شما هدایت خواهد شد.

نشان دادن ارزش محصول یا خدمات

وقتی مشتریان بالقوه نسبت به کسب و کار شما آگاه شدند، به مرحله ­ی بعدی قیف بازاریابی حرکت می کنند: مد نظر قرار دادن.

آن ها از پیش علاقه­ ی خود به دانستن هرچه بیشتر را نشان داده­ اند، پس حالا فرصتی مناسب برای نشان دادن ارزش محصول و تبدیل آنها به مشتری خواهد بود.

  • آگهی ­های تبلیغاتی در رسانه ­های اجتماعی چشم­ انداز جدیدی برای وب سایت شما ایجاد می ­­کنند، با این حال هیچ تضمینی نیست که مردم در اولین بازدید خود به خریدار تبدیل شوند. خوشبختانه ایجاد آگهی ­های هدف گذاری مجدد (ری تارگتینگ) که بتواند مخاطبین را، وقتی که آماده­ ی خرید هستند، دوباره به سمت شما برگرداند به سادگی وجود دارد.
  • محتوای ارگانیک – همانند بررسی های تخصصی، رتبه­ بندی ­ها و توصیه­ نامه­ های مشتری – نیز می ­تواند به شما در دستیابی به افراد جدید در رسانه ­های اجتماعی کمک کند. اخیراً یک مطالعه نشان داده مصرف کنندگان بطور متوسط پیش از اعتماد به یک کسب و کار، ۷ ارزیابی انجام شده درباره ­ی آن را مطالعه می ­کنند.

آموزش به مشتریان

رسانه ­های اجتماعی محلی مناسب برای ارائه ­ی مطالب آموزشی به مخاطبین هستند، چه آنان که هنوز در مرحله ­ی مد نظر قرار دادن بوده و چه از پیش به خریدار مبدل شده باشند.

  • ویدیوهای آموزشی ایجاد کرده و آنها را در شبکه ­های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا مشتریان بالقوه سهولت استفاده از محصولات شما، و یا کارآمدی خدمات شما را مشاهده کنند. ضمناً افرادی که پیشتر از شما خرید کرده ­اند را فراموش نکنید. ویدیوهایی که در آنها دستورالعمل­ های بکارگیری از محصولات را نشان می ­دهند، اطلاعات لازم را به مشتریان ارائه می ­کند.
  • با افزایش محبوبیت رسانه ­های اجتماعی، نیاز به پشتیبانی از مشتریان از طریق کانال ­های اجتماعی بیشتر شده است. در نتیجه خدمات مشتریان را نباید در رسانه های اجتماعی فراموش کرد.

تلاش برای بازگرداندن مشتریان

اینکه یک مشتری از شما خرید کرده و چگونگی استفاده از محصول را یاد بگیرد، منجر به اتمام سفر او نمی ­شود. رسانه­ های اجتماعی به شما کمک می­ کنند مشتریان را به سمت مرحله­ ی حفظ و نگهداری در قیف بازاریابی هدایت کنید – تا در آینده به خریداران همیشگی و طرفداران برند مبدل شوند.

  • به تولید و اشتراک محتوای ارگانیک (همانند مقالات، پست­ های وبلاگ، تصاویر یا نکات راهنما) بپردازید تا مخاطبان خود را سرگرم و درگیر مطالب خود کنید. همانطور که در مورد ترجیحات و تمایلات آنها اطلاعات بیشتری کسب می­ کنید، می­ توانید محتوای مطلوب ­تر و متناسب ­تری ایجاد کرده و افراد را ترغیب کنید هرچه بیشتر به صفحه شما سر بزنند – و با آن تعامل داشته باشند.
  • در صفحات اجتماعی خود به کمک محتوایی که تعامل مخاطبین را تشویق می ­کند، احساس حضور در یک جامعه را بوجود آورید. یک جامعه­ ی قدرتمند در رسانه­ های اجتماعی، جنبه ­ی انسانی کسب و کار شما را تقویت کرده و باعث می­ شود مشتریان­تان احساس کنند جزئی از یک موضوع ویژه هستند. این مسئله بر روی سود و زیان شما نیز تأثیرگذار است: مطالعات نشان داده مشتریانی که با یک برند از نظر عاطفی در ارتباط اند، ۳۰۶% ارزش مشتری بالاتری داشته و احتمال بیشتری دارد برند شما را به دیگران توصیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.