رابطه ی بین سئو و رسانه های اجتماعی

19

بازاریابی درونگرا در میانه ­ی تحولات بسیار جالبی قرار گرفته است. همیشه جستجو مهم­ترین منبع ترافیک­ های ورودی به وب سایت­ ها و سئو عامل اصلی در پیشرفت مشاغلی بوده که از بازاریابی دیجیتال بهره می برند.

اما امروزه با رشد روز افزون شبکه های اجتماعی، استقبال بسیار زیادی از بازاریابی رسانه ­های اجتماعی صورت گرفته است.

حالا ممکن است بپرسید کدامیک مهم ترند؟

پاسخ: هر دو ی آن ها می­ توانند در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما نقش کلیدی و موثری داشته باشند.

 

رسانه­ های اجتماعی در مقابل SEO

مدیریت رسانه ­های اجتماعی عبارت است از انتشار و بهینه ­سازی محتوای ارائه شده در رسانه ­هایی همچون لینکداین، فیس­بوک، توییتر یا اینستاگرام. استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو نیز مرتبط است با بهینه سازی وبسایت و محتوای­ت آن برای کسانی که به دنبال عبارات یا سئوالاتی درباره ­ی محصولات یا موضوعات مربوط به صنعت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل هستند.

موتورهای جستجو مانند گوگل، منبع عظیمی برای جذب مشتریان جدید محسوب می ­شود، اما به آرامی و به تدریج، رسانه­ های اجتماعی نیز بعنوان یک بستر بازاریابی مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار شده ­اند. نکته بسیار مهم این است که جستجو و رسانه­ های اجتماعی را نمی ­توان رقیب یکدیگر در نظر گرفت، بلکه باید این دو زیر استراتژی از بازاریابی دیجیتال را در جهت تقویت نتایج حاصله مورد استفاده قرار داد.

 

رسانه ­های اجتماعی و SEO

اگر چه مدیریت رسانه­ های اجتماعی و بهینه­ سازی SEO دو استراتژی بسیار متفاوت هستند، اما در عین حال می­ توانند مکمل یکدیگر باشند. رسانه ­های اجتماعی برای افراد، کشف محتوا یا برندهای جدیدی را که دوستان و نزدیکان­شان به آن علاقمندند امکان­پذیر می­کنند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) نیز به شما امکان می ­دهد ترافیک مناسبی را از میان افرادی که در جستجوی پرسش ­ها یا عبارات مرتبط با کسب و کار شما هستند بدست بیاورید. بنابراین استفاده از هر دوی آنها به شما در دستیابی به ترافیک از منابع مختلف کمک خواهد کرد.

مسئله ­ی کلیدی در راه درک چگونگی ایجاد همکاری میان جستجو و بازاریابی رسانه­ های اجتماعی، فکر کردن به مشکلاتی است  که هریک از آنها قادر به حل­شان هستند: یعنی کشف اطلاعات.

افراد از گوگل برای یافتن پاسخ پرسش ­هایی استفاده می­کنند که ممکن است حتی به آن فکر نکرده باشند. با این حال، میان موتورهای جستجو و پلتفر م­های رسانه­ های اجتماعی مرز روشنی وجود ندارد. بعنوان مثال، جستجوی فیس­بوک یکی از ویژگی­ های مهم این شبکه ­ی اجتماعی است.

اما بعنوان یک بازاریاب دیجیتال شما چگونه می ­توانید تلاش­ های خود در هر دو سیستم را با هم تلفیق کنید؟

سئو و رسانه های اجتماعی

استراتژی سئو در رسانه های اجتماعی

  • استفاده از کلیدهای به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی در مطالب وب سایت

ممکن است ساده به نظر برسد، اما موتورهای جستجو مانند گوگل، از این داده­ های به اشتراک گذاشته شده برای تأثیر بر رتبه ­بندی جستجو استفاده می ­کند.

برای شما بعنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، استفاده از کلیدهای به اشتراک گذاری اجتماعی در وبلاگ و وب سایت به منظور تشویق بازدیدکنندگان به اشتراک گذاری محتوا در رسانه­ های اجتماعی بسیار مهم خواهد بود. وجود این کلیدها نه تنها به افزایش ترافیک از سوی رسانه­ های اجتماعی کمک می­ کند، بلکه نقش مهمی برای رتبه ­بندی شما در موتورهای جستجو خواهد داشت.

  • استراتژی کلمه کلیدی یکپارچه

همانطور که پیش ­تر توضیح داده شد، مرز میان موتورهای جستجو و پلتفرم ­های رسانه­ ی اجتماعی روشن نیست. استفاده از استراتژی کلمه کلیدی در وبسایت و بکارگیری آن در پست های رسانه ­های اجتماعی می­تواند مفید باشد. این بدان معنا نیست که چندین کلیدواژه­ ی مختلف را استفاده کنید. بلکه باید نسبت به بیان پیام ­های ارائه شده از سوی خود در رسانه­ های اجتماعی نیز هوشیار باشید. با درج کلمات کلیدی در محتوای رسانه ­های اجتماعی، میزان دسترسی به پیام شما افزایش خواهد یافت.

  • استفاده از لینک در پروفایل­ های اجتماعی

لینک ­های موجود در پروفایل ­های رسانه­ های اجتماعی همانند اینستاگرام، لینکداین، توییت و فیس­بوک، عموماً غیرقابل فالو کردن (نوفالو) هستند. این بدان معناست که امتیاز سئو به سایتی که شما روی آن کلیک می­ کنید تعلق نمی ­گیرد.

با این حال این وضعیت در حال تغییر بوده و دانستن اینکه URL استفاده شده در بیوگرافی حساب رسانه ­های اجتماعی قابلیت فالو شدن دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  • لینک­ هایی را در ویدیوها و محتوای ارائه شده بکار بگیرید.

برخی  از قدرتمندترین پلتفرم ­های رسانه ­های اجتماعی آنهایی هستند که امکان به اشتراک گذاری محتوا را تسهیل می­کنند، همانند اینستاگرام، یوتیوب یا آپارات. هنگام به اشتراک گذاری محتوا در این نوع شبکه ­های اجتماعی، نسبت به قرار دادن لینک ­هایی به پست­های وبلاگ یا سایر محتوای وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. این مسئله می­ تواند ترافیک وب سایت شما را افزایش داده، و همچنین لینک ­های داخلی بیشتری تولید کند.

وقتی کسی مطلبی را درباره­ ی محتوای شما می ­نویسد، ممکن است از لینکی به این محتوا استفاده نماید، چرا که بسیار ساده و سهل­ الوصول است.

  • بهینه ­سازی پروفایل ­های اجتماعی

به صفحات پروفایل رسانه ­های اجتماعی به عنوان افزونه­ هایی برای وب سایت خود نگاه کنید. به همان روشی که صفحات وب سایت خود را، از عناوین تا کلیدواژه ­ها بهینه ­سازی می ­کنید، با الگوبرداری از این استراتژی بهینه ­سازی موتور جستجو در وب سایت­تان، پروفایل رسانه ­های اجتماعی خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

  • در رسانه ­های اجتماعی از لینک و امکان دسترسی استفاده کنید.

بهینه ­سازی موتور جستجو همیشه به معنای وجود لینک ­های درونگرا به سوی وب سایت شما بوده است. اگرچه این لینک­ های درونگرا هنوز اهمیت دارند، اما معیار ثانویه ­ای هم برای کارشناسان بازاریابی دیجیتال به منظور افزایش ترافیک جستجو، با عنوان دسترسی به رسانه­ های اجتماعی بوجود آمده است.

همانطور که پیش تر گفتیم، داده ­های رسانه­ های اجتماعی به عامل مهمی در رتبه ­بندی موتورهای جستجو مبدل شده ­اند. به منظور اینکه افراد بیشتری محتوای شما در رسانه­ های اجتماعی به اشتراک بگذارند، بایستی تعداد هواداران یا فالوورهای خود را افزایش دهید. با خلق محتوای با کیفیت و جذاب، شما قادر خواهید بود هم به دسترسی و هم بک لینک های بیشتری دست پیدا کنید.

 

رسانه ­های اجتماعی چگونه بر روی سئو تاثیر می­گذارند

همانطور که در بالا اشاره کردیم، استفاده از هر دو استراتژی فرصت بیشتری برای مخاطبین در جهت کشف برند شما ایجاد خواهد کرد. اما این کار بصورت غیرمستقیم منجر به بهبود رتبه ­بندی شما در گوگل نیز خواهد شد.

وقتی ترافیک زیادی به وب سایت شما وارد می ­شود، موتورهای جستجو متوجه این امر شده و برند شما را معتبرتر فرض می ­کنند. به این ترتیب نتایج جستجوی شما را بالاتر از دیگران قرار می ­دهند. بنابراین، اگر مطالب جالبی در رسانه ­های اجتماعی ارسال کنید که ارزش کلیک کردن داشته باشد، ممکن است افزایش ترافیک خود را شاهد باشید.

علاوه بر این، اگر افراد یا برندهای معتبر پست­ های شما را در رسانه­ های اجتماعی مشاهده کرده و لینک وب سایت­تان را در وبلاگ ­ها یا وبسایت­ ها خود به اشتراک بگذارند، این مسئله منجر به افزایش اعتبار و قدرت صفحه­ ی شما خواهد شد و رتبه­ ی شما را ارتقا خواهد داد.

اگرچه این مسئله ممکن است تفاوت چشمگیری در رتبه ­بندی یا امتیاز صفحه ­ی شما ایجاد نکند، بویژه در هنگام شروع کار، در عین حال باید بدانید بازاریابی رسانه ­های اجتماعی هیچ آسیبی هم به استراتژی شما وارد نخواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.