تقویم محتوا و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال

7

آیا می دانستید ۸۸ درصد شرکت های B2B، بازاریابی محتوا را در استراتژی کلی بازاریابی خود گنجانده اند؟ علاوه بر این، مطالعه جدیدی که توسط مؤسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute) انجام شده است، نشان می دهد تنها ۳۲ درصد از این شرکت ها دارای روند کتبی برای اجرای بازاریابی محتوا هستند. در حالی که این تعداد به خودی خود کمی ترسناک است، شگفت انگیز تر این است که آن دسته از بازاریاب هایی که برنامه بازاریابی محتوا توسعه یافته دارند، ۶۰ درصد کارآمدتر از دیگر افراد هستند. چگونه شرکت ها می توانند در تولید محتوا تأثیرگذارتر و نظام مندتر عمل کنند؟ با ایجاد یک تقویم محتوا.

چرا علاوه بر اثبات کارآمدی یک ابزار بازاریابی، بازاریابان باید از تقویم محتوا استفاده کنند؟ تقویم محتوا چیست؟ یک تقویم محتوا با سهولت کاربری، چه برنامه ها یا افزونه هایی تولید می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اهمیت یک تقویم محتوا و اینکه چرا شما عاشق یکی از آن ها خواهید شد، را متوجه شوید.

 

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا، راهی برای برنامه ریزی و سازماندهی و مدیریت محتوای آینده است. تقویم های محتوا می توانند به چندین شکل ارائه شوند. به عنوان مثال، تقویم محتوای شبکه های اجتماعی مکانی برای برنامه ریزی کلیه مطالبی است که در کانال های شبکه های اجتماعی قرار خواهند گرفت. یک تقویم محتوا برای برنامه ریزی  و مدیریت محتوای خاص بازاریابی مانند پست های وبلاگ، فیلم ها یا اینفوگرافیک ها است.

تقویم محتوای شما این اطمینان را می دهد که تمام تلاش های مربوط به بازاریابی هدف نهایی یکسانی دارند، بنابراین مطمئن شوید که برای کل تیم شما به راحتی قابل دسترس باشد. گوگل شیتس (Google Sheets) مکان مناسبی برای نگهداری تقویم شماست زیرا امکان دسترسی  همزمان به چندین نفر و امکان به روزرسانی آن را فراهم می کند. در حقیقت، یک تقویم محتوایی خوب به بازاریابان این امکان را می دهد که کلیه کمپین ها را مشاهده کنند تا از یک برنامه عملی جامع برای اجرای بازاریابی برخوردار شوند.

 

چه اطلاعاتی در تقویم محتوا وارد می شوند؟

تقویم محتوا مکانی است که دست کم و در کم ترین حالت، ایده ها، مباحث و تاریخ ها در آن ذخیره می شوند. در حالی که این اولین گام عالی برای سازماندهی است، یک تقویم با محتوای عالی، فراتر رفته و موارد زیر را شامل خواهد شد:

  • موضوعات و عناوین
  • لیست اولویت بندی موضوعی که اول باید اجرا شود
  • نویسنده، ویراستار، ناشر و برنامه ریز
  • لیست (و پیوندها) به کانال هایی که محتوا در آن ارسال خواهد شد

درج موارد فوق به ایجاد یک تقویم محتوای کاربردی کمک می کند تا تیم شما متمرکز و در مسیر خود باقی بماند. فقط به خاطر بسپارید، میزان  اطلاعاتی که باید در یک تقویم محتوا وجود داشته باشد، کاملاً بستگی  به  نظر شما دارد. در پایان روز، تنها هدفی که باید تحقق یابد این است که آن ایده ها و استراتژی های گسترده به کمپین های عملی تبدیل شوند. بنابراین، نباید بیش از حد سنگین و طاقت فرسا باشند.

تقویم محتوا و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال
تقویم محتوا و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال

چه برنامه ها یا افزونه هایی، یک تقویم محتوای کارآمد ایجاد می کنند؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، گوگل شیتس یا مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) برنامه های بسیار خوبی برای ایجاد و استفاده از تقویم های محتوا هستند. چندین نمونه رایگان عالی در این زمینه وجود دارد که  ایجاد آنها نیز ساده است. تقویم گوگل (Google Calendars) یکی دیگر از منابع عالی ای است که به شرکت ها این امکان را می دهد که کمپین های مختلف بازاریابی را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند.

تحقق این امر به آزمایش و خطا ختم می شود. لازم نیست اولین بار آن را به درستی انجام دهید (بیشتر شرکت ها اولین بار آن را به درستی انجام نمی دهند). در عوض، الگویی را انتخاب کنید که به روز رسانی و تغییر آن آسان باشد، بنابراین تقویم محتوای شما متناسب با نیازهای تیم و اهداف شما خواهد بود.

 

چرا یک شرکت باید از تقویم محتوا استفاده کند؟

ایجاد محتوای جذاب برای تمام کسب و کارها بسیار مهم است. چرا که ضمن ایجاد آگاهی از برند، مشارکت مشتری ها و افزایش سئوی (بهینه سازی موتور های جستجو) سایت، موفقیت را ارزیابی می کند. تقویم های محتوا بهترین راه برای برنامه ریزی محتوای جذاب هستند.

چرا یک کسب و کار باید زمان، پول و منابعی را برای ایجاد و مدیریت یک تقویم محتوا اختصاص دهد؟

  1. سازمان: تقویم  های محتوا پاسخ به فراهم کردن یک استراتژی سازمان یافته محتوا هستند. آنها نه تنها یک ابزار برنامه ریزی هستند بلکه امکان تجسم استراتژی محتوای شما را با گذشت زمان و در سراسر پلتفرم ها فراهم می کنند. این تقویم ها همچنین می توانند شکاف ها یا همپوشانی کمپین ها را نشان دهند.
  2. به خاطر سپردن تاریخ های کلیدی و مهم: از این تقویم ها باید مانند تقویم های معمولی استفاده شود. تقویم های محتوا باید شامل تاریخ های مهم کسب و کار مانند تعطیلات، رویدادها، عرضه و رونمایی ها و غیره باشند. بهتر است تاریخ های محلی، ملی و بین المللی را نیز در این تقویم ها یادداشت کنید.
  3. صرفه جویی در زمان: تقویم های محتوا به بازاریابان کمک می کند تا قبل از موعد مقرر محتوا را برنامه ریزی کنند. به بیان دیگر  منابع، موارد  لازم  و زمان اجرای محتوا برای اجرا را تعیین کنند. این کار باعث می شود در طول هفته زمان زیادی صرفه جویی شود، زیرا همه چیز از قبل برنامه ریزی شده است، بنابراین به شما این امکان را می دهد تا بسیار کارآمدتر و تأثیرگذار باشید.
  4. درک عمیق تر مشتری: تقویم های محتوا باعث موفقیت بیشتر و هدفمندتر شدن بخش هایی که مخاطبان شما می خواهند از آن بازدید کنند، می شوند. ساختاری که تقویم های محتوا ارائه می دهند نیز ابزاری برای ردیابی است. آیا به الگوها توجه می کنید؟ آیا انتشار محتوا در روز دوشنبه، بهتر از هر روز دیگر است؟ این امر به بازاریابان کمک می کند استراتژی خود را با تعیین زمان های مطلوب برای ارسال محتوا، تعیین مخاطب هدف بیشتر و تعیین اینکه چه نوع محتوایی جذاب تر است، تنظیم و اصلاح کنند. در پایان روز مشخص خواهد شد که چه چیزی کارآمد است و چه چیزی تأثیرگذار نیست. بنابراین، بازاریابان می توانند تلاش های خود را روی نسخه برداری از آن دسته از کمپین هایی که نتیجه بخش هستند، متمرکز کنند.
  5. برنامه ریزی مؤثر: به جای تصمیم گیری در دقیقه آخر درباره موضوعات و انواع کمپین ها، تقویم های محتوا امکان آماده سازی مناسب و همچنین زمان کافی برای تحقیق، ایجاد و اجرای آن را فراهم می آورند. این بدان معنی است که مهلت های مقرر به ندرت از دست می رود.

 

نتیجه گیری

یک تقویم محتوا منبع حقیقی استراتژی بازاریابی یک شرکت است. ابزار و منبعی عالی برای ارائه سازماندهی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است. انتخاب ابزار و فرآیند مناسب برای تیم شما، ضمن تولید محتوا که  مطابق با اهداف کسب و کار شما است می تواند در ردیابی کارآیی و تجزیه و تحلیل کمک کند. آیا شما تجربه ای از استفاده تقویم محتوا دارید؟ شما در حال حاضر چگونه کمپین های بازاریابی را سازماندهی می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید، دوست داریم صحبت های شما را بشنویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.