بحران کرونا و بایدها و نبایدهای بازاریابی

13

شرایط کنونی و بحران بهداشت عمومی ای که در ان قرار داریم، شرایط بسیار دشواری است و چیزی که آن را دشوارتر می کند سرزمین های ناشناخته ای است که پر از حدس و گمان و پیش بینی های احتمالی است و صاحبان کسب و کارها را سردرگم می کند که برای کسب و کار چه کاری را باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند.

ما به کلیه مشتریان خود همان چیزهایی که قبلاً می گفتیم را می گوییم: به بازاریابی خود از لحاظ اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فکر کنید و بدانید که در چه مواردی باید و در چه شرایطی نباید تغییراتی در استراتژی بازاریابی خود ایجاد کنید. در حالی که هیچ رویکرد جامع و نسخه واحدی وجود ندارد، برخی اصول و مفاهیم وجود دارد که هر کسب و کاری می تواند در طول بحران فعلی یا هر بحران دیگری به کار برده و آن ها را اعمال کند.

 

راه حل های کوتاه مدت

ما بازاریابی کوتاه مدت را بر مبنای یک تا سه ماه تعریف می کنیم و اینجاست که بحران فعلی ما بیشترین و چشمگیرترین تأثیر را به دنبال خواهد داشت. بسته به صنعت شما، این اثر ممکن است مثبت یا منفی، و جزئی یا کلی باشد. مهمترین نکته این است که مواردی که به راحتی قابل تغییر هستند، مانند تبلیغات در رسانه های اجتماعی، تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغات ویدیویی و انواع دیگر تبلیغات دیجیتالی را که در صورت لزوم از نزدیک قابل بررسی و بازبینی و تنظیم هستند را کنترل کنید.

یک از رستوران های بزرگ که به دلیل شیوع کرونا بسته شده است، گزینه تحویل رایگان را ارائه می دهد. آن ها اطمینان حاصل کردند که تبلیغاتشان در شبکه های اجتماعی و گوگل، و همچنین محتوا و اطلاعات وب سایتشان، همه به سرعت به روز باشند. نتیجه نهایی مثبت بوده است – آن ها اکنون شاهد افزایش فروش و درآمد خود هستند.

به همین ترتیب، یک کسب و کار تولیدی نیز شاهد کاهش شدید ترافیک وب و تبلیغات کلیکی  در بحران کنونی بود. آن ها مشاهده کردند که هزینه به ازای هر فعالیت (CPA) به طرز چشمگیری افزایش می یابد و متعاقباً ۱۰ تا ۱۴ روز توقف موقت را در پیش گرفتند تا زمانی که اوضاع بهتر شود و همه چیز حداقل به حالت نرمال جدید (new normal) برگردد. این امر به آن ها در کوتاه مدت از نقطه نظر درآمد آسیب می رساند، اما آن ها را از هدر دادن پول در تبلیغاتی که به موجب نیروهای خارجی در حال حاضر ناکارآمد هستند، محافظت می کند.

یک برند تجارت الکترونیکی نیز با شرایط متفاوتی رو به رو شده است؛ برخی از خطوط تولید به طرز چشمگیری صدمه دیده اند در حالی که برخی دیگر تغییری نکرده اند یا اندکی افزایش یافته اند. در این شرایط، در حالیکه خطوط تولیدی را که همچنان تقاضای زیادی داشتند را افزایش دادند، برای ۱۴-۱۰ روز هزینه تبلیغاتی کمپین ها را کاهش داده یا متوقف کردند. همچنین آن ها تلاش کردند حمل و نقل رایگان را ارائه دهند و فروش آن ها در این زمان دشوار تاکنون بدون تغییر مانده است.

بایدها و نبایدهای بازاریابی در طول یک بحران

راه حل های میان مدت

ما بازاریابی میان مدت را سه تا نه ماه تعریف می کنیم. در حالی که تغییرات به اندازه ی بازاریابی کوتاه مدت چشمگیر و قابل توجه نخواهد بود، ممکن است کسب و کار شما برای دستیابی به موفقیت به برخی اصلاحات نیاز داشته باشد.

ما به مشتریان خود توصیه می کنیم تاکتیک هایی را که قصد دارند در میان مدت استفاده کنند و همچنین عملکرد پیش بینی شده شان در این دوره زمانی را، ارزیابی کنند. اطمینان حاصل کنید که مهمترین خطوط تولید و خدمات شما که در طی رکود مختصر نیز همچنان تقاضا دارند، همان مواردی هستند که شما در میان مدت روی آن تأکید می کنید. این زمان خوبی برای تمرکز بر نرخ بازگشت سرمایه است (ROI).

به عنوان مثال، زمانی که اقتصاد در حال توسعه بود، بسیاری از مشتریان ما در مطالبه  نرخ بازگشت سرمایه بالاتر سختگیرتر شدند. هرچه تقاضا کاهش یابد، اغلب اوقات نرخ بازگشت سرمایه نیز کاهش می یابد. اگر کسب و کار شما می تواند حتی سر به سر شود یعنی نه سود کند و نه ضرر و یا در یک نقطه معینی کمی سودآور باشد، به همان اندازه تبلیغات و بازاریابی کنید تا بتوانید این نرخ را حفظ کنید، حتی اگر در میان مدت به معنای سود کمتر باشد. هدف هر کسب و کاری در طول بحران، زنده ماندن است.

 

راه حل های بلند مدت

ما بازاریابی بلند مدت را یک تا سه سال تعریف می کنیم. در حالی که در مورد بحران کرونا برگ برنده ای نداریم، به مشتریان خود توصیه می کنیم در این مرحله هیچ تغییری طولانی مدتی انجام ندهند. با تغییر شرایط و پیش بینی ها، کسب و کارها باید استراتژی خود را مطابق با آن تطبیق دهند، اما در حال حاضر اکثر شرکت ها نباید هیچ تغییر چشمگیری را ایجاد کنند که در طولانی مدت به آن ها آسیب برساند.

در نهایت، از واکنش های ناخودآگاه و بدون تأمل بپرهیزید، تصمیم های هوشمندانه بگیرید، از داده ها و اعداد استفاده کنید تا تصمیمات خود را هدایت کنید و از همه مهمتر مضطرب نشوید. همه ما با این شرایط رو به رو هستیم. دوستان و دشمنانتان، شرکا و رقبایتان، همگی با چالش های مشابه شما رو به رو هستند. سعی کنید در طول این شرایط موقعیت کسب و کار خود را به بهترین شکلی که ممکن است حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که بازاریابی شما می تواند تفاوت چشمگیری بین موفقیت و عدم موفقیت ایجاد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.