اهمیت طراحی تجربه کاربری (UX) برای کسب و کارها

4

طراحی UX یا همان تجربه کاربری، یک عنصر مهم در راضی نگه داشتن مشتریان به صورت آنلاین و آفلاین از کالاها و خدمات شما است.

 

کسب و کارهای کوچک از طراحی تجربه کاربری ( UX) چگونه بهره می برند؟

طراحی UX تعامل مشتری با کسب و کار شما را شروع می کند. این تعامل ممکن است یک تبلیغ در رسانه های سنتی، تعامل در اینستاگرام یا تعامل مستقیم در وب سایت شما باشد.

طراحی تجربه کاربری شما بر نحوه درک مشتریان از شما و کسب و کار شما و همچنین اینکه آیا آن ها در نهایت از شما خرید می کنند یا نه تأثیر خواهد گذاشت. مهم است که از ابتدا یک رابط کاربری خوب داشته باشید.

در حالی که طراحی تجربه کاربری می تواند تقریباً به هر جنبه ای از یک کسب و کار اشاره داشته باشد، در این مقاله می خواهیم به طراحی خوب UX برای وب سایت ها بپردازیم.

 

عناصر اصلی طراحی تجربه کاربری (UX ) خوب چیست؟

چندین ویژگی طراحی وب سایت خوب وجود دارد که تجربه مثبتی را برای مشتریان ایجاد می کنند. در اینجا ۶ حوزه مختلف که باید به آن ها در داشتن تجربه کاربری توجه کنید آورده شده است.

 

طراحی بصری

طراحی بصری جنبه ای است که شما ابتدا در هر نوع از طراحی وب سایت و توجه به تجربه کاربری مشاهده می کنید. این رابط تصویری است که اولین تصور و برداشت شما را شکل می دهد. برای طراحی بصری خوب، مهم است که یک تم رنگ و فونت ثابت در سایت خود داشته باشید.

چرخه رنگ (color wheel) ادوبی، یک منبع فوق العاده برای انتخاب رنگ هایی است که به خوبی در کنار هم قرار می گیرند و برند شما را تقویت می کنند و طراحی وب سایت شما را بهبود می بخشند.

همچنین باید مهمترین بخش های سایت خود را در مرکز و در معرض دید قرار دهید تا مشتریان شما بتوانند به راحتی آنچه را که می خواهند پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری را داشته باشند.

اگر سایت شما قبلاً ساخته شده است و شما گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را نصب کرده دارید، ممکن است انجام برخی تحقیقات در صفحاتی که افراد از آن بازدید می کنند، مفید باشد تا بتوانید در مورد نوع محتوا در صفحه اول تصمیماتی آگاهانه بگیرید. سیستم مدیریت محتوا به سبک نومانو می تواند راه حل مناسبی برای این امر باشد

اهمیت طراحی تجربه کاربری برای کسب و کارها

تاکسونومی (taxonomy)

نکته مهم دیگر که باید در نظر بگیرید طبقه بندی وب سایت شما است. تاکسونومیسم به روشی که تصمیم دارید طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات در وب سایت خود را انجام دهید، اطلاق می شود. به عبارت ساده تر، اگر قصد ایجاد یک وب سایت در مورد تناسب اندام را دارید، اگر می خواهید مباحثی از قبیل تمرینات ورزشی، برنامه های رژیم غذایی و غیره را پوشش دهید از قبل باید برنامه ریزی کنید.

پس از بررسی این موضوع، می توانید نحوه ایجاد نوار ناوبری و دسته بندی ها در سایت خود را دریابید.

با ساختارسازی طبقه بندی سایت خود از ابتدا، به منظور بهره گیری از ترافیک جستجو و سهولت در راهبری سایت و یافتن صفحه مورد نظر برای مشتریان خود، می توانید یک طراحی تجربه کاربری بسیار بهتر ایجاد کنید.

 

برهم کنش

توانایی تعامل با عناصر مختلف در وب سایت ها به طور فزاینده ای مورد توجه و انتظار در تجربه کاربری قرار می گیرد. به عنوان مثال، مردم دوست دارند امتحان کنند و طرح هایی را ببینند که به آن ها اجازه می دهد فقط با بارگذاری تصویری از خود، مدل مو و لباس جدید را امتحان کنند.

اگر به عنوان مثال سایتی را در وردپرس ایجاد می کنید، می توانید افزونه Stackable را به ویرایشگر جدید Gutenberg Press اضافه کنید و عناصر تعاملی مانند بخش های آکاردئونی برای محتوای خود را داشته باشید. این یک روش آسان برای اضافه کردن عناصر تعاملی است.

 

کاربردپذیری

کاربردپذیری برای  تجربه کاربری و رابط وب سایت شما بسیار مهم است. اگر ممشتری های بالقوه شما نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، به احتمال زیاد وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

یکی از بهترین ابزارها برای افزایش کاربردپذیری، نقشه حرارتی مانند HotJar است. با استفاده از نقشه حرارتی، می توانید ببینید که کاربران شما روی چه قسمت هایی کلیک می کنند و از چه بخش هایی رد می شوند. مقدار داده ای که چنین ابزاری می تواند برای شما جمع آوری کند، شگفت آور است.

پس از داشتن این داده ها، می توانید سایت خود را دوباره و برای استفاده و  تجربه کاربری بهتر تنظیم کنید.

 

دسترس پذیری

دسترس پذیری به این معنی است که وب سایت شما برای طیف گسترده ای از افراد در دسترس است. روش های بسیاری وجود دارد که شما می توانید یک وب سایت را دسترس پذیرتر سازید، از جمله متن جایگزین برای تصاویر، ورودی صفحه کلید، و متن برای فایل های صوتی.

 

طراحی تجربه کاربری

اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، رابط کاربری برای موفقیت شما در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل بسیار مهم است. با آشنایی با زمینه های مختلف تجربه کاربری، می توانید به طور سیستماتیک در ایجاد یک طراحی بهتر  تجربه کاربری برای مشتریان خود تلاش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.