از بازاریابی هوش مصنوعی چه می دانیم؟

61

به کمک راهکارهای مرتبط با بازاریابی هوش مصنوعی تلاش می­ شود از شکاف میان علوم مرتبط با داده و اجرای آن کاسته شود. روند پیمایش و تجزیه و تحلیل داده­ های عظیم که زمانی بسیار دشوار بود، امروزه نه تنها عملی، که بسیار آسان شده است.

بعنوان مثال، بیایید در مورد فناوری­ های جدیدی که طی سال­ های گذشته به بازار عرضه شده ­اند فکر کنیم. همگی ما درباره آیفون، ماشین ­های بدون راننده­ ی گوگل، عینک­های اسنپ ­چت، و حتی شهری که ایلان ماسک مدیر عامل تسلا می ­خواهد در مریخ بسازد شنیده­ ایم. اما فناوری­ های نوین و ویژه­ ی بازاریابی چطور؟

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

بازاریابی هوش مصنوعی (بازاریابی AI) روشی است که در آن داده ­های مشتری و مفاهیم هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین به کار گرفته می­ شود تا حرکت بعدی مشتری پیش­ بینی شده و کیفیت تعامل با مشتری افزایش پیدا کند.

تکامل داده ­های بزرگ و راهکارهای تحلیلی پیشرفته باعث شده متخصصان بازاریابی امکان ایجاد تصویر واضح ­تری از مخاطبان مورد نظر خود بدست آورند، و سرچشمه ­ی اصلی چنین پیشرفت­ هایی، بازاریابی هوش مصنوعی است.

بازاریابان دیجیتال با در اختیار داشتن بینش مرتبط با داده ­های بزرگ امکان تقویت عملکرد و بازگشت سرمایه ­ی کمپین­ های خود را، بدون هیچگونه نیاز به تلاش اضافی بدست آورده ­اند. البته این دیدگاه تنها بازاریابی هوش مصنوعی را در ابتدایی ­ترین سطح خود بیان می ­کند، و مسائل بیشتری هم هست که می­ توان به آنها پرداخت. در ادامه و در این پست از وبلاگ دیجینگ کلیه جزییات مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عناصر اصلی بازاریابی هوش مصنوعی

چند عنصر اصلی موجب قدرت بازاریابی هوش مصنوعی شده ­اند، شامل داده­ های بزرگ، یادگیری ماشین و راهکارها.

داده­های بزرگ

داده­ های بزرگ (Big Data) مفهومی بسیار سرراست بوده، و بیانگر توانایی تیم بازاریابی در جمع­ آوری و بخش ­بندی مجموعه­ های بزرگی از داده­ ها با حداقل کار فیزیکی است. در ادامه تیم ­های بازاریابی می­ توانند از این داده­ ها به منظور اطمینان از ارسال پیام مناسب، به فرد مناسب، در زمان مناسب، و از طریق کانال انتخابی مناسب استفاده کنند.

یادگیری ماشین

پلتفرم­ های یادگیری ماشین (Machine Learning) زمانی مفید واقع می­ شوند که از مخزن های عظیم داده­ های موجود استفاده کنند. این پلتفرم ­ها به شناسایی روندها یا رویدادهای متداول کمک کرده و امکان پیش ­بینی بینش ­ها، پاسخ­ ها و واکنش ­های معمول را بوجود می­ آورند. بدین ترتیب تیم های بازاریابی می­ توانند علت اصلی و احتمال تکرار برخی از اقدامات را درک کنند.

راهکارهای قدرتمند

راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی قابلیت درک جهان به شیوه­ای که انسان آن را درک می ­کند ایجاد می ­کنند. بدین معنی که پلتفرم ­ها قادرند مفاهیم و مضامین مناسب موجود در مجموعه داده­ های بزرگ را به سرعت شناسایی کنند. راهکارهای هوش مصنوعی همچنین احساسات و ارتباطات را همانند یک انسان تعبیر می ­کنند و بدین ترتیب پلتفرم ­های مربوطه قادرند مطالبی با فرم باز مانند رسانه­ های اجتماعی، کلام یا ایمیل ­ها را درک کنند.

بازاریابی هوش مصنوعی

مزایای اصلی بازاریابی هوش مصنوعی

موارد گفته شده بالا برای تیم ­های بازاریابی چه معنایی خواهند داشت؟ بازاریابی هوش مصنوعی به دلیل بینشی که ارائه می ­دهد در بین متخصصین بازاریابی دیجیتال مورد توجه زیادی قرار گرفته است. طبق مطالعه ­ی اخیر مؤسسه­ ی پی دبلیو سی، ۷۲% از کارشناسان بازاریابی، هوش مصنوعی (AI) را بعنوان یک «مزیت رقابتی در کسب و کار» توصیف می­ کنند.

در ادامه روش ­هایی که بازاریابان انتظار دارند هوش مصنوعی بتواند به کمک آنها طی ماه ­ها و سال­ های آتی بر نتایج بازاریابی تأثیر بگذارند آورده شده است:

  • امکان جستجوهای هوشمندانه ­تر

شایان ذکر است هرچه راهکارهای پیشرفته ­ی فناوری هوشمندتر می­ شود، مخاطبین نیز هوشمندتر خواهند شد. به کمک رسانه ­های اجتماعی و موتورهای جستجوی بسیار سریع (البته به لطف گوگل!)، مردم هرچه که را می ­خواهند سریع­تر از گذشته پیدا می ­کنند. هوش مصنوعی و راهکارهای داده ­های بزرگ امکان تجزیه و تحلیل این الگوهای جستجو را فراهم کرده و به بازاریان در شناسایی حوزه­هایی که بایستی تلاش ­ها بر آنها معطوف شود کمک می­ کنند.

  • آگهی ­ها و تبلیغات هوشمندانه­ تر

کارشناسان بازاریابی دیجیتال به کمک راهکارهای بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، تبلیغات خود را هوشمندانه تر طراحی و اجرا می کنند. با این حال هوش مصنوعی به تیم ­های بازاریابی کمک می­ کند تجزیه و تحلیل واقع­ بینانه ­تری در این حوزه به انجام برسانند. با بیشتر شدن داده ­های موجود، تبلیغات آنلاین هوشمندتر و اثربخش­تر شده­ اند. راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی امکان جستجوی دقیق ­تر کلیدواژه­ ها، پروفایل ­های شبکه­ های اجتماعی و سایر داده ­های آنلاین را فراهم کرده ­اند.

  • ارائه ­ی محتوای پالایش شده

متخصصین بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی می­ توانند داده ­ها و همچنین شیوه ­ی تعیین بازار هدف را به سطح جدیدی ارتقاء دهند. آنالیز مخاطبان از سطح جمعیتی معمولی فراتر رفته و امکان درک مردم بصورت فردی مهیا شده است. حالا تیم های بازاریابی می­توانند از هوش مصنوعی برای شناسایی مشتریان یا خریداران بالقوه استفاده کرده و محتوای ایده­ آل را برای آنها تولید و ارائه دهند. با داشتن داده ­های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، کمتر مسئله ­ای است که یک بازاریاب هوشمند نتواند آن را حل کند.

  • تکیه بر ربات ­ها

خدمات مشتریان و حفظ مشتری حوزه­ ی دیگری است که هوش مصنوعی قادر است در آینده نقش مهمی را در آن ایفا کند. به زودی قابلیت­ هایی همچون چت یا سایر شیوه­ های تعامل مستقیم با مشتری را می ­توان به کمک روبات ­های هوشمند ارتقا بخشید. بسیاری از شرکت ­ها به کمک این تاکتیک­ ها قادر خواهند بود در وقت و هزینه ­ی کارکنان خود صرفه ­جویی کنند. ربات ­های هوش مصنوعی همچنین به داده ­ها، اطلاعات و سوابق جستجو در اینترنت دسترسی داشته و بدین ترتیب ارائه ­ی آنها را بسیار سریع­تر و کارآمدتر انجام می­ دهند.

  • یادگیری پیوسته

از هوش مصنوعی می­ توان نه تنها برای کشف بینش­ هایی که زمانی پنهان بوده ­اند، بلکه در راستای بکارگیری این بینش ­ها در کمپین­ های جدید، و بهینه­ سازی امکان دسترسی به مقصود با هدف قراردادن مناسب­ ترین کاربران استفاده کرد. با گذشت زمان، اینگونه راهکارها هوشمندتر شده و هرگونه زوائدی را از بین می ­برند. ضمن اینکه با بهبود نرخ تبدیل (CR)، امکان تقویت تصمیم­ گیری در زمان واقعی را نیز میسر می­ کنند.

هوش مصنوعی آینده­ ی بازاریابی است.

واقعیت داشتن تمامی مسائل بیان شده بسیار ایده ­آل نیست؟ هنوز فکر می ­کنید هوش مصنوعی فناوری آینده است نه امروز؟

خب، خبرهای خوبی در راه است: ذهن­ های خلاق، ما با همکاری استارتاپ نومانو در حال بکارگیری راهکارهای بازاریابی هوش مصنوعی به شکل نوآورانه­ ای در طراحی یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان هستیم. ما با استفاده از الگوریتم­های یادگیری ماشین در حال ساخت راهکارهایی برای هوش مصنوعی هستیم که می­ توانند بسیاری از مسئولیت­ های زمانبری که بازاریابان همواره در پی غلبه بر آنها هستند را برعهده بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.